Csukd be a szemed és képzeld magad elé. Csinos? Jóképű? Pénzes? Pont téged keres? Rajzoljuk le! Mi foglalkoztatja? Mik a problémái? Mik az igényei? Mik a lehetőségei? – Ha ezeket ismerjük, akkor meg tudjuk Őt szólítani.
Bármilyen marketing tevékenység előtt az egyik legfontosabb dolog tisztáznunk, hogy kik is az ügyfeleid. Tudnod kell, hogy pontosan kinek kínálod a szolgáltatásod, kinek akarsz eladni valamit. Ez alapján fogjuk megszólítani őket, erre építjük az egész marketing kommunikációnkat.
Az álomügyfél – Buyer Persona
Az angolul úgy mondják, hogy hozz létre egy ‘Buyer Persona’-t. Ő lesz az álomvevőd, vagy álomügyfeled.
Személyesítsd meg, vizualizáld magad elé. Ki is lehet az ideális ügyfeled, akinek a leginkább készült a szolgáltatásod, vagy a terméked.
Személyi edzők álom ügyfele lehet
50 közötti, egyedülálló, felsőfokú végzettséggel rendelkező, cég tulajdonos, aki jó keresettel, egzisztenciával, szabadidővel rendelkezik. Érdeklődik az egészséges életmód, a sportok, a testedzés iránt. Nem élsportoló de lehet, hogy korábban sportolt valamit, most szeretne fogyni, vagy szeretné magát fitten tartani. Szereti a divatot, követi a trendeket, lakhelye az edzőterem 1km-es közelében van és időbeosztását saját maga alakítja.
Minél pontosabban határozod meg az álomügyfeled, annál pontosabban tudod őt megszólítani a reklámjaidban és a közösségi felületeiden is.
Az álomügyfél feltérképezéséhez összeszedtem a legfontosabb kérdéseket amikre ha válaszolsz, akkor körülbelül meghatározható, hogy ki is lesz a te Buyer Personád.
Mire keresünk válaszokat?
- Milyen demográfiai és földrajzi jellemzőkkel rendelkezik?
- Milyen a szociális és anyagi helyzete?
- Milyen a szegmensben dolgozik, mi a munkája, beosztása?
- Milyen ismeretekkel rendelkezik, mi a végzettsége, honnan szerzi az információit?
- Hogyan telik egy napja, mit csinál munkaidejében és szabadidejében?
- Mik a problémái, mikre keres megoldást, mik foglalkoztatják, mik jelentenek értéket a számára?
30 kérdés és még több válasz az álomügyfélhez
Összeírtam neked 30 kérdést amire válaszolnod kellene amikor elképzeled az álomügyfeled.
Ha valamelyik kérdésre nem tudod a pontos választ, vagy több jellemző is megfelelhet, akkor válassz olyat, ami a több lehetséges jellemző közül a legerősebb, ami a legideálisabb lenne. Ez lesz a fő tulajdonsága, de a többi lehetőséget se vesd el. Lehetnek olyan kérdések, ahol egyforma súlyú válaszokból több is lehet. Írd össze őket!
Demográfiai jellemzők:
1. Férfi vagy nő?
2. Milyen korosztály (tól-ig behatárolva)?
3. Mi az anyanyelve? Milyen nyelveken beszél és milyen nyelven használja az internetet?
Szociális helyzete:
4. Szülő, vagy gyermektelen? Ha szülő, akkor hány és milyen korú gyermeke van?
5. Házas, elvált, egyedülálló, kapcsolatban van, vagy sem?
6. Egyedül élő, vagy vannak más eltartottjai?
7. Megfelelőek-a a lakhatási körülményei?
Helyi célzáshoz fontos jellemzők:
8. Melyik országban, melyik városban lakik?
9. Hol dogozik, vagy hová jár iskolába?
10. Hová jár rendszeresen? Pl: ingázik a lakása és a munkahelye között?
11. Mivel utazik a munkahelyére? Mennyi időt tölt utazással?
Végzettségére, tanulmányaira vonatkozó jellemzők:
12. Mi a legmagasabb iskolai végzettsége?
13. Milyen szakmát tanult, vagy tanul éppen, milyen képzésen fejleszti magát?
Anyagi helyzete:
10. Milyen társadalmi rétegbe sorolható?
11. Mennyi lehet a havi keresete?
12. Milyen vagyonnal rendelkezik?
13. Van-e megtakarítása, befektetése?
14. Van-e hiteltartozása?
15. Rendelkezik-e saját lakással, vagy bérleményben lakik?
16. Van-e gépjárműve?
Munka, beosztás, tevékenységi kőr:
17. Milyen ipari, kereskedelmi, vagy szolgáltatási szegmensben dolgozik?
18. Milyen beosztásban dolgozik?
19. Mi lehet a munkája, tevékenysége?
Hobbi, szabadidő:
20. Milyen szabadidős tevékenységeket végez?
21. Sportolt-e, vagy sportol-e jelenleg is aktívan?
22. Milyen kulturális időtöltése van?
23. Szokott-e utazni (nyaralni/telelni) és milyen rendszerességgel? Belföldre, vagy külföldre?
Informatikai ismeretek:
24. Milyen szintű informatikai ismeretekkel bír? Honnan szerzi az információit?
25. Használ-e internetet, okostelefont és ha igen, akkor milyen aktívan?
26. Használja-e az internet közösségi felületeit, ha igen, akkor mit és milyen aktívan?
Kapcsolata a szolgáltatásoddal/termékeddel:
27. Már korábban is ügyfeled volt?
28. Találkozott-e már a termékeddel, ismeri-e? Ha nem, akkor nyitott, érdeklődő-e a terméked iránt?
29. Szüksége van-e a termékedre? Megoldja-e a terméked, vagy szolgáltatásod valamely problémáját, ha igen, melyiket?
30. Mik az elvárásai a termékeddel kapcsolatban?
Ha tudsz még fontos kérdést feltenni a fent felsorolt 30 kérdésen kívül, akkor írd meg (lehet, hogy kihagytam valamit)!
Amint megvannak a válaszok tudni fogod, hogy hol keresd az álomügyfeled, kiket célozz a hirdetéseiddel, hogyan szólítsd meg Őt!
Remélem ismét tudtam segíteni egy morzsával, oszd meg másoknak is, ha tetszett!
Keressük meg együtt az álomügyfeled!