Nem találsz képzett munkaerőt? Nem jelentkeznek az állásajánlatodra? Már a céged működését veszélyezteti a munkaerő hiány? Aki mégis jelentkezik az meg teljeséggel alkalmatlan a feladatra? Nem csodálom. A régi módszer már nem működik. Ha szeretnéd tudni, hogyan találhatod meg a tökéletes munkaerőt, hogyan kell megírni egy jól működő álláshirdetést, akkor olvass tovább!

Volt idő, amikor Magyarországon bármilyen álláshirdetést adtál fel, égett másnap a telefon és sorban álltak a jelentkezők az irodád előtt. Ez ma már nem így megy. Mégis sokan ugyan azokkal a módszerekkel akarnak felvenni valakit dolgozni, mint abban az időben. Ne csodálkozzunk, ha nem működik.

Munkaerő vándorlás van

Az elmúlt napokban már a sokadik olyan álláshirdetésbe futottam bele, aminél nagyon nehéz volt megállnom, hogy aláposztoljak. Megy a panaszkodás, hogy nincs megfelelő munkaerő, a fiatalok kivándorolnak, aki itthon marad az tehetségtelen, lusta, alkalmatlan a munkára, stb…, pedig ez nem igaz. Magyarországon nem munkaerő kiáramlás van (ill. nem csak az), hanem munkaerő vándorlás. A dolgozók vándorolnak egyik munkahelyről a másikra. Oda, ahol jobb feltételeket kínálnak nekik. Sorban hallom az olyan történeteket, hogy X.Y. átment egy másik céghez, ahonnan jobb ajánlatot kapott. Igen, a munkaerő átigazolások korát éljük. Persze, tudom, hogy ennek megvannak a gazdasági-politikai okai, és nem kérdőjelezem meg, hogy sok tehetséges fiatal munkaerő hagyja el az országot, vagy gondolkozik ebben. Tudom, hogy az állam által végzett felmérések szerint papiron nincs, vagy minimális a munkanélküliség, de ebbe a kérdéskörbe most nem akarok belemenni.

A visszautasíthatatlan ajánlat

Nézem a álláshirdetéseket, és azon gondolkozom, hogy akik ezeket közzéteszik, utána mind panaszkodnak, hogy nincs jelentkező, vagy olyan a jelenkezők minősége, akiket nem lehet az adott pozícióba felvenni. Nem is lesz megfelelő munkaerő, amíg nem kínál a munkáltató visszautasíthatatlan ajánlatot, ami megfogná az embereket, ami arra ösztönözné őket, hogy átigazoljanak. A munkáltatóknak egy új szemléletre lenne szükségük. Nem akarok egy ilyen állásajánlathoz sem megmondó emberként odaírni, inkább ebben a posztban írom ki magamból a gondolataimat, ami talán neked is segítségedre lehet, ha hasonló cipőben jársz.

A jelenlegi állásajánlatok 90-95%-ban a követelményekről szólnak és 5-10%-ban a juttatásokról. Rosszabb esetben még szélsőségesebb ez arány. Láttam olyan hirdetéseket is, amik 100%-ban csak a követelményekről szólnak.
A visszautasíthatatlan ajánlatban 80% a juttatásokról és az előnyökről szól és 20%-benne a követelmény.

Olvasom az állásportálok hirdetéseit. 10 hirdetőből 9 nem ír a juttatásokról. Aki ír, az is csak bullshitel.
“Amit kínálunk: kiemelt bérezés, színvonalas munkakörnyezet, fiatalos csapat, biztos háttér, versenyképes jövedelem, önálló munkavégzés, gyors munkakezdés…”. sorolhatnám még ezeket a kamu szövegeket. Másfél oldalon keresztül sorolják az elvárásokat és a feladatköröket, majd néhány szóban elrendezik az ajánlatukat. Ettől nem lesz kedvem ott dolgozni, sőt!

A munkaszerződés win-win üzlet

A munkaadó és a munkavállaló között csak akkor jöhet létre és működhet hosszútávú kapcsolat, ha az egy win-win (nyertes-nyertes) szituáció. Vagyis már nagyon nem arról van szó, hogy örüljön az alkalmazott, hogy kap munkalehetőséget, örüljön, hogy kap fizetést. Bejelentés nélkül, minimálbérért, a munka törvényeinek teljes figyelembevétele nélkül, egészségtelen körülmények között már nem tudja senki széthajtani az embereit. De megfelelő ajánlat nélkül megfogni sem lehet már az embereket.

Nézzük a munkavállalást egy kicsit marketinges szemmel. Egy egy üzletkötés, ahol mindkét fél kínál valamit, amit a másik vagy elfogad, vagy továbbáll. Elfogadni akkor fogja, ha nyerőnek érzi az üzletet. Neked, mint munkaadónak szükséged van a jelentkező munkájára, a szaktudására, az energiájára, az idejére, személyére, neki, mint munkavállalónak pedig szüksége van a pénzre, az elismerésre, és az egyéb juttatásokra. Igen, az elismerésre is.

Élt egy pasi, egy amerikai pszichológus, úgy hívták Abaham Maslow. Felállította az emberi szükséglet piramisát, ahol a létfentartást és a biztonsági szükségleteket olyanok követik, mint a közösségi szükségletek, pl. a hovatartozás, valamint az elismerés szükséglete, pl. státusz, presztizs, önbecsülés. Vagyis a te munkavállalódnak nem csak anyagi szükségletei vannak. Ebből már tovább lehetne vinni a témát az irányba is, hogy hogyan lesznek lojálisak a munkavállalóid, hogyan tartsd meg őket hosszútávon akár kisebb fizetéssel is, mint amennyit a munkaerőpiacon kaphatnának.

Egy munkahelyre egy alkalommal elszegődött egy ismerősöm. Megcsillantották előtte a jobb fizetés lehetőségét. Átment és pontosan egy napig dolgozott ott, mert a főnöke már az első napot, reggeltől estig végigüvöltötte.  Az ismerősöm másnap felmondott.

Az állásajánlat készítése marketing szemmel

A munkaszerződés egyfajta üzletkötés. Az üzlet létrejöttének pedig vannak alapvető kritériumai. Melyek ezek?

Munkaadói oldalról:

  1. KERESLET: Először is kell, hogy legyen kereslet. Márpedig kereslet van. Mindenki szeretne jobb munkahelyet, több pénzt, nagyobb elismerést, jobb ajánlatot kapni a jelenleginél.
  2. VISSZAUTASÍTHATATLAN AJÁNLAT: Szükség van egy visszautasíthatatlan ajánlatra. Ez egy olyan ajánlat, amire az álláskereső (aki lehet, hogy nem is keres állást) nem tud nemet mondani. Ez nem csak az munkabér lehet. Y generációs fiataloknál, a Z generációnál méginkább lehetséges, hogy nem a bunkabér lesz a döntő.
  3. BIZONYÍTÉKOK: Kelleni fognak bizonyítékok. Tudod, messziről jött ember azt mond amit akar. Miért fog hinni az ígéreteidnek a jelentkező?
  4. GARANCIA: Mi a garancia arra, hogy elégedett lesz az ajánlatoddal?
  5. ELÉGEDETTSÉG: A munkavállaló legyen elégedett az üzlettel (munkaszerződéssel), vagyis érezze úgy, hogy ő járt jobban.

Munkavállalói oldalról – vagyis, ha te vagy a munkavállaló, akkor mire lesz szükséged, hogy te nyerd meg az állást

  1. KERESLET: Ez egyértelműen van. Ha te vagy a munkavállaló, akkor a te munaerődért, tapasztalatodért, tudásodért valószínűleg több cég is versenyez, csak nem biztos, hogy tudsz róla.
  2. VISSZAUTASÍTHATATLAN AJÁNLAT: Szükség van a te részedről is egy visszautasíthatatlan ajánlatra. Mi az a tudás, elhivatottság, tapasztalat, készség, személyiség amivel te rendelkezel, amire a cégek nem tudnak nemet mondani?
  3. BIZONYÍTÉKOK: Neked is kellenek majd bizonyítékok. Te is azt mondasz az állásinterjún, amit akarsz, de mik a bizonyítékaid, a referenciáid.
  4. GARANCIA: Mi a garanciád arra, hogy elégedett lesz veled a munkaadód?
  5. ELÉGEDETTSÉG: A munkaadó is akkor lesz elégedett a megkötött üzlettel (munkaszerződéssel), ha úgy érzi, hogy ő többet nyert veled, mint te ővele.

Ezek után nézzük, hogy hogyan néz ki egy átlagos, rosszul teljesítő, vagy egyáltalán nem működő munkaajánlat:

Keresünk … szakirányú tudással alkalmazottat.
Feladatai: … egy fél oldalon keresztül felsorolva
Munkaköre: … újabb felsorolás
Igényelt szaktudás: … újabb lista, hogy mihez (is) értsen
Igényelt készségek: legyen csapatjátékos, rugalmas, jó kommunikációs készséggel stb… újabb felsorolás
(Összesen: 90-95% gyakran 100%)

ami nagyon hiányzik, az a  “visszautasíthatatlan” ajánlat:

Juttatások: … nem esik szó róla
Bizonyítékok: … nem magyarázkodnak
Garancia: … meg sem említik
Fizetés: … Versenyképes fizetés (jelentsen ez bármit is), vagy ami még ennél is jobb: jelentkezés fizetési igény megjelöléssel.
(Összesen: 5-10% gyakran 0%)

A megoldás – amiért sorban fognak állni az állásodért

Képzeld el, hogy a terméked (az állásajánlatod) egy új autó. El akarod adni a vevőknek és csak arról írsz, hogy milyen vizsgapapírok, milyen készségek, milyen végzettségek szükségesek ahhoz, hogy megvegye az autót. Írsz róla egy hosszú listát, hogy mit kell majd csinálnia a vevőnek az autóval, ha megvette. Az autó tulajdonságáról, az előnyeiről, a motorjáról, a fogyasztásáról, a kényelmi rendszeréről egy szót nem ejtesz, sőt az árára is azt írod, hogy a “vásárlási szándékát  a vételár megjelöléssel nyújtsa be”. Szerinted ki venné meg az autód? Megmondom neked, mindenki elkerülné, ahogy azt ezen párhuzam mentén az ilyen állsáhirdetéssel is teszik.

Most képzeld el, hogy az új autód (az állásajánlatod) hirdetését az előnyökkel, a menettulajdonságokkal kezded. Beszélsz a fejlődési lehetőségekről, beszélsz arról, hogy ezzel az autóval hová tud majd eljutni. Mesélsz róla, hogy mennyivel kényelmesebb ebben az autóban, mint bármelyik konkurensében. Beszélsz a fogyasztásáról, az előnyeiről, a gyorsulásáról. Bemutatod az vásárlói visszajelzéseket, amiket azok adtak, akik már megvásárolták az autód. Ők az egekbe emelik és átjön a lelkesedésükből, hogy milyen jó is ennek az autónak a tulajdonosának lenni. Milyen jó ehhez a közösséghez tartozni. Milyen státuszszimbólum ebben az autóban ülni, stb…
Majd beszélsz a garanciáról, hogy mi történik, ha az autó 1-5 éven belül elromlik. Felajánlod a teszt lehetőséget, ahol a saját szemével láthatja, a saját érzékszerveivel tapasztalhatja meg, hogy milyen tökéletes választás is lenne ez az autó. Végül részletezed az árat és hosszan sorolod, hogy milyen egyéb ajándékok, milyen extrák járnak hozzá, ha most kötitek meg az üzletet.

Mindezt egy olyan weboldalon teszed, ami dizájnjában, szövegezésében, egy jó felépített, mind jobb eredmények elérésére optimalizált értékesítési oldal.
Bingó! Az érdeklődő (az állásra jelentkező) el van alélva, már csak az a kérdés, hogy az ő képességei, készségei, tudása megfelelő-e a te számodra.

Sajnos nem ilyenek az állásajánlatok (tisztelet a kivételnek).  Az állásajánlat legtöbbször a cég weboldalán valami eldugott helyen, néhány sorban feltüntetve található meg. Vagyis, ha a munkavállaló valamilyen hirdetési, vagy közösségi portálon rábukkanva szeretne többet megtudni, akkor személyesen kell felvennie a céggel a kapcsolatot, de ezt miért tenné? Hiszen semmi figyelemfelkeltő, semmi meggyőző nem volt a hirdetésben.

Jön a kérdés, hogy ki a csudának van ideje minden jelentkezőt végigrostálni? Mindenkit leinterjúztatni, minden lelkes, de a munkaadó igényeinek aluli érdeklődőt kiszűrni. A válasz az, hogy erre is több megoldás van. Ezt a feladatot ki lehet szervezni, vagy meg lehet oldalni házon belül is. Erre is lehetnek automatizált rendszerek, kérdőívek, amik kitöltetésével lehet előszűrni a jelentkezőket. Mennyivel kellemesebb, ha neked, mint munkáltatónak kell válogatnod, mint amikor nincs jelentkező és kényszerből kell felvenned valakit. Az illető lehet, hogy alkalmatlan a feladatra, de mire kiderül, már jelentős kárt okozott a cégednek. Ennél azért százszor jobb, ha annyian jelentkeznek, hogy alig győzöl válogatni.

Állásmarketing

Kedves munkaadó, vállalkozó barátom. Végiggondoltad már, hogy a céged életében milyen fontos szerepet játszanak az alkalmazottaid? A legtöbb pénzt nekik fizeted ki. Egy cégnél mindig a bérköltség a legmagasabb. Ezzel szemben, mégis mennyi pénzt, időt, energiát fordítasz a tökéletes alkalmazott megtalálására, vagy továbbmegyek a tökéletes alkalmazott megtartására?

Ez egy üzlet. Te is adsz és te is kapsz valamit. Egy üzlethez pedig szükség van azokra az eszközökre, amik eladják a te termékedet. Itt ebben az esetben téged, ill. a cégedet, azon belül azt a bizonyos betöltetlen állást kell eladni. Ehhez az eladáshoz pedig csakúgy, mint a terméked, vagy a szolgáltatásod értékesítéséhez marketingre lesz szükség. Ezt úgy hívjuk, hogy állásmarketing. Szerencsére nem sokban különbözik a termék, vagy a szolgáltatás marketingtől, hiszen itt is van valaki aki kínál valamit és valaki szeretné azt megkapni, vagyis az értékesítés a cél.

Ha a jövőben így tekintesz erre a folyamatra, akkor talán sikeresebb leszel és hamarabb megtalálod a tökéletes munkaerőt és olyan emberekkel tudsz majd együtt dolgozni, akik sikerre viszik a vállalkozásod.

Őszintén remélem, hogy sikerült néhány gondolatot ébresztenem, adnom néhány ötletet!
Baráti üdvözlettel: Ofner László